Stedenhoppen en Huaraz - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Afke Bloemhof - WaarBenJij.nu Stedenhoppen en Huaraz - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Afke Bloemhof - WaarBenJij.nu

Stedenhoppen en Huaraz

Blijf op de hoogte en volg Afke

06 December 2013 | Peru, Huaraz

Hola!
Een update vanuit Huaraz dit keer. De laatste keer was in Chiclayo waar we slechts 2 dagen bleven. Jurrian en Alida kwamen ons achterna gereisd, en samen met hen gingen we een dagje erop uit om oude Inca ruïnes en (resten van) piramides te bekijken. In een busje dat bijna uit elkaar viel reden we naar een enorm droog bos van 6000ha, Bosque de Pomac. Gezien de route lopend een uur of 5 zou duren kozen we hier voor een motortaxi. Bijzonder om enigszins een beeld te krijgen van hoe mensen van het Sican volk daar honderden jaren geleden leefden. We reden langs mooie authentieke dorpjes en werden nageroepen door enthousiaste kids. Na nog een museum bezocht te hebben en een stukje piramide beklommen te hebben pakten we een collectivo (soort taxibusje) terug. Een gezellige en geslaagde dag! ´s Avonds weer eens bij een Chinees gegeten, waar ze niet begrepen dat kip onder de categorie ´vlees´ valt, en dat er echt mensen op deze aardbol zijn die geen vlees eten, dus ook geen kip. Zo heeft Sandrine dus sinds jaren per ongeluk toch weer een stukje kip naar binnen gekregen...

Met de bus verder naar Cajamarca, een stukje het binnenland in. Prachtige route door de bergen, maar toen na een paar uur slingeren misselijkheid op begon te spelen was het ook wel weer mooi geweest. Cajamarca is bekend omdat hier de laatste inca koning Atahualpa is vermoord, wat de ondergang van de inca's betekende. Een gemoedelijke stad met mooie barokstijl, sfeervol verlichtte kerken en een van de grootste pleinen van Peru. Een mooi uitzicht hadden we vanaf Cerro Santa Apolonia, een heuvel waarover wordt gezegd dat de Inca leider daar vroeger overzicht hield over zijn rijk. Dat we hier weer echte toeristen waren bleek uit de uitgebreide fotosessies die we ondergingen. Halve schoolklassen kwamen ons achterna gelopen, tikten op onze schouders en wilden dan 1 voor 1 met ons op de foto. Als we dan ook nog onze mond opendeden werden we aangekeken alsof we pratende aapjes waren... Naast het bezichtigen van de stad hebben we in een thermaalbad gedobberd (nadat we bijna een gewoon zwembad in waren gelopen.. oops), en kregen we een massage. Dit klinkt iets beter dan het was; het bad was gewoon een hok in een gebouw dat we zelf nog moesten vullen met water, weinig thermaals gemerkt dus. De massage kreeg een zesje, heb ze wel beter gehad ;-)
De volgende stad was Trujillo. Hier hadden we een erg fijn hostel met hangmatten, een wasmachine, droger en keuken. Met name die laatste dingen missen we zo nu en dan een beetje, dus daar hebben we goed gebruik van gemaakt. Schone kleren en pannenkoeken, mmmm! Nog een uitstapje gemaakt naar het kustplaatsje Huanchaco waar we nog van een stukje strand hebben genoten. Drempels lopen hun doel hier helaas behoorlijk mis, de busjes denderen en zo hard overheen dat we regelmatig gelanceerd werden..

Na een aantal steden op een rij beginnen deze een beetje te vervelen, hoe gek dat ook klinkt. Elke stad heeft z'n eigen stijl, sfeer en bezienswaardigheden, maar uiteindelijk lijkt het ook allemaal wel een beetje op elkaar. Een leuke afwisseling was daarom Huaraz, een hooggelegen stadje midden tussen twee enorme gebergtes, Cordillera Blanca en Cordillera Negra. We hebben hier een heerlijk hostel, wat eigenlijk gewoon een huis is van een vriendelijk ouder echtpaar. Grote huiskamer met banken, een eettafel, een open haard, kerstboom en computer.. Het voelt net als thuis! Na een aantal dagen geacclimatiseerd te hebben maakten we ons klaar voor de dagtocht naar Laguna 69, een prachtig helderblauw meer in de bergen. Om 6u 's ochtends werden we opgepikt. Hoewel ons was verteld dat we met een groep van tien zouden zijn waren we alleen met nog 2 meiden, uit Australië en Engeland. Het was een hobbelige rit van vier uur (de helft van de weg was onverhard met flinke kuilen en stenen), en onderweg stopten we nog bij een aantal mooie meren genaamd Llanganuco. Met z'n vieren gingen we van start. Het engelse meisje kreeg het zwaar en haakte op een gegeven moment af, dus met z'n drieën verder. De route bleek niet zo gemakkelijk als gezegd, we kwamen een paar keer mensen tegen die het niet konden vinden en terugliepen. Toch blijkt de coördinatie van vrouwen nog niet zo slecht, want na vier uur omhoog ploeteren bereikten we blij en voldaan het meer! Na een lunch en fotoshoot liepen we, weliswaar in de regen, in twee uur terug. Als afsluiter met z'n vieren een heerlijke pizza gegeten en vroeg naar bed voor de volgende tocht. Deze was vandaag en ging naar een gletsjer genaamd Pastoruri, nu wel in groep van een stuk of 15. Heel ander landschap met bijzondere planten die maar liefst 14m hoog kunnen worden. Dit keer was het slechts een kllein uurtje lopen, maar de uitzichten waren er niet minder om, zie foto´s! Plaatjes zeggen zeggen soms meer dan woorden.

We zitten er al met al weer lekker in! Morgen pakken we de bus naar Lima en zullen we uiteraard een paar pepernoten bij Joran brengen :) Er liggen plannen klaar om na het weekend naar Iquitos te vliegen, stad midden in de amazone in noorden van Peru. Daar willen we dan een jungletocht gaan maken, mooi sinterklaas cadeautje! Verhalen daarover volgen, voor nu zeg ik welterusten!

• 06 December 2013 - 07:17

Sua:

Zo leuk om wakker te worden met een mooi verhaal:) wat een foto's echt prachtig!
    Het kriebelt enorm om zelf weg te gaan naar warme landen;)
    Liefs

• 06 December 2013 - 09:14

Albert:

Goed verhaal, prachtig daar! De groeten aan Joran :)

• 06 December 2013 - 09:30

Botsje:

Hoi leave dochter!

Wat wer in prachtich ferhaal en wat binne jimme toch sportive meiden om hielendal dy tocht nei Laguna te ûndernimmen! De kilootsjes sille der wol ôffleane!
    En de moaie foto´s derby makket it ferhaal noch libbener!
    In hiele oare Sinterklaas yn dat fiere lân, hjir raast de stoarm troch it lân, Sint hie it swier!
    In soad plesier, wêz wach en hâld dy taai!
    Dikke tut, mem.

• 06 December 2013 - 12:41

Maar The:

Prachtige foto's Af! En lekker sportief bezig, leuk! Have fun in Lima!

• 06 December 2013 - 12:42

Maartje :

Maar the = Maartje :p

• 06 December 2013 - 15:12

Gert:

Klinkt fantastisch allemaal! Geniet ervan Affie :)

• 06 December 2013 - 23:11

Eiko:

Afke, heb even een inhaalslag gemaakt met je verhalen, complimenten voor je schrijfkunsten! Tof om te lezen en geeft een goede indruk van je belevenissen :) Gedraag je bij Joran en ben benieuwd naar je volgende verhaal en mooie foto's!

• 06 December 2013 - 23:31

Jacqueline:

Ha die Afke,

Jeetje zeg jij kunt ook mooie (lange) verhalen vertellen. Ik maar denken dat Sandrine n enorme schrijfster is maar jij kunt ook solliciteren naar n baan als reisverslaggever hoor.
    Prachtig je ervaringen en de overlap met sandrine dat jullie t echt fijn hebben samen en elkaar 100% vertrouwen. Wat n match!!!
    Ik lees ook dat t mooi-spannend-gezellig maar bovenal n enorme ervaring is voor jullie. Gezellig dat we jou ook nog even zagen tijdens onze sinterklaas avond vd week.
    Ik hoop dat jullie nog heel veel mooie momenten hebben. Maar ook ik als moeder moet natuurlijk ff zeggen; voorzichtig he! Vooral daar bij de afgrond van al dat moois.
    Enjoy.

Knuffel e......n Houdoe
    Jacqueline

• 06 December 2013 - 23:52

Sjonnie:

Lieve affie,
    Super leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt! Wat zijn jullie lekker omsermemd, zou houden jullie de afwisseling er mooi in! Prachtige dingen zie je zeg! Ik vind het leuk om te zien hoe kleine stukjes van FaceTime nu in een verhaal komen, zo ben ik er toch nog een heel klein beetje bij. Hier is Sinterklaas van het dak gewaaid en heeft het vannacht voor het eerst echt een klein beetje gesneeuwd. Een dikke kus uit Grun, ook van Willem!

• 07 December 2013 - 21:36

Fêdde Bloemhof:

Shalom Afke,

De wurden en de plaatsjes.....prachtich. Jimme sjogge wit - wat. Mar dat de stêden sa njonken lytsen it selde binne, wol der by my wol yn. En de natuer is nea itselde! Feroaret ek noch troch it jier. Mar sa as al earder sein; net oermoedich wurde en fieders folop genietsje. Tink oan jimme, alle dagen, moarns en jûns en dêr tusken troch ek noch.B'ahava, heit Fêdde.