Welcome to the jungle - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Afke Bloemhof - WaarBenJij.nu Welcome to the jungle - Reisverslag uit Huacachina, Peru van Afke Bloemhof - WaarBenJij.nu

Welcome to the jungle

Blijf op de hoogte en volg Afke

17 December 2013 | Peru, Huacachina

Hallo trouwe lezers!
Op deze zonnige decemberdag een update vanuit Huacachina. Na de vorige keer zijn we naar Lima gegaan. Door de speculaties over de vele gevaren van deze enorme stad zagen we er een klein beetje tegenop. Een stad qua inwoners half zo groot als Nederland... We reden al ruim 1,5 uur door de stad toen we bij de busterminal aankwamen. Vanaf daar eerst maar eens een taxi gepakt naar het centrum en een hostel gezocht. Nadat we gesetteld waren hebben we het centrum een beetje verkend, dat ons best meeviel. Op de fluitende mannetjes na (maar die zijn overal..) konden we rustig rondlopen en voelde het veilig aan. De volgende dag een stadstour gedaan in een busje, die o.a. naar een uitzichtpunt over de stad ging. Ongelofelijk, wat een stad! 180 graden, zo ver je kon kijken... Indrukwekkend. ´s Avonds kwamen we langs kroeg ´de Grot´, natuurlijk konden we het niet laten om daar even naar binnen te gaan. Het bleek erg gezellig met live muziek en sociale locals, bij één biertje is het dan ook niet gebleven :)

Intussen zaten we te wikken en wegen over een jungletocht naar Iquitos. Dit is een stad in het noord-oosten van Peru met een kleine half miljoen mensen en is alleen bereikbaar per vliegtuig of boot. Tevens is het een beetje ´the place to be´ voor een jungletocht, omdat deze stad aan de Amazonerivier ligt. Onder het mom van ´nu we er toch zijn´ de knoop doorgehakt, en zo zaten we maandag in het vliegtuig. Met nog een tussenstop in Tarapoto was het zo´n 2 uurtjes vliegen, met een mooi uitzicht over de amazone. Daar aangekomen gingen we op zoek naar een geschikte tour. Hoewel, zoeken was niet echt nodig, we werden eerder gevonden, en helaas niet door één.. Deze mannetjes waren zeer hardnekkig, we werden constant achtervolgd en zelfs tijdens het eten van een verrukkelijke calzone werden we nog gestoord. Uiteindelijk gekozen voor een niet-toeristische tour van 3 dagen en 2 nachten. Dinsdagochtend werden we door ex-marinier Orizon opgepikt. Klein, mollig en grappig kereltje met een smurfen t-shirt, niet echt het beeld wat we van een gids hadden ;) Eerst een uur in een speedboot, vervolgens in een soort kano met motor naar het hutje in de jungle. Ondertussen ook de eerste dolfijntjes gespot! We kwamen terecht bij een houten hut met slechts een paar hangmatjes erin en een tafel. Wij sliepen even verderop in een kleiner hutje, dun matrasje op de grond met een mosquito net erover heen. Geen stromend water of elektriciteit, lekker primitief. Met z´n vieren, wij en twee gidsen, begonnen we met een wandeltocht naar een riviertje met een klein watervalletje. We voelden ons zowaar twee Janes met twee Tarzans! De jungle was zoals je dit op de plaatjes ziet, gigantische bomen, planten, lianen en veeel insecten. Door de enorme hitte en het hoge vochtgehalte liep het zweet constant in stroompjes van ons af. Een verfrissende plons in het koele riviertje was dan ook heerlijk. Onderweg hoorden we veel over bepaalde bomen en planten en zo nu en dan konden we iets proeven. ´s Avonds kookte Orizon een lekker maaltje voor ons en zijn we nog naar een klein dorpje gelopen waar zo´n 100 mensen woonden. Het halve dorp zat voor de dorps-tv een film te kijken, maar toen wij binnenkwamen was de film plotseling niet zo interessant meer..

De volgende dat trokken we erop op met machettes om een val te bouwen voor schildpadden. Dit was nog een heel karwei, maar uiteindelijk was het een mooi valletje geworden. Daarna op zoektocht naar luiaarden, die zich helaas te goed verstopt hadden. Al druipend van het zweet daarna een lekkere duik genomen in de rivier. Soort van zwemmen met dolfijnen, alleen waren de dolfijnen (een paar) honderd meter verderop. Voor het avondeten moest nog even gewerkt worden, dus met primitieve hengeltjes aan het vissen geslagen. De heren waren hier iets succesvoller in, maar ook ik heb een piranha aan de haak geslagen! De beestjes kregen op aanraden van ons gelijk een genadeklap met de peddel, normaal moeten ze helaas wachten totdat ze zelf het loodje leggen. Ze smaakten overigens prima :) ´s Avonds het gevangen schildpadje weer vrijgelaten in de rivier en vroeg gaan slapen, gezien we de volgende ochtend om 4 uur op gingen staan voor de zonsopgang. Prachtig prachtig, wat een natuur...
Die dag al stinkend en helemaal lek gestoken terug naar Iquitos stad. Nog nooit zo genoten van een frisse douche! ´s Avonds gezellig gezeten met Nicolai uit Denemarken en twee Amerikanen. Plan om vroeg te slapen mislukte, want er bleek op de valreep toch nog ergens een salsafeest te zijn. Wij met Nicolai er heen en onze danskunsten weer eens in praktijk gebracht, zeer vermakelijk ook voor alle mannen :) Uiteraard weer veel te laat geworden maar een avond om niet snel te vergeten.

Vrijdags teruggevlogen naar Lima. We proberen nu ook wat vaker om met het openbaar vervoer te gaan ipv met de taxi. Zo werden we dus in een overvol busje gepropt, mét backpacks.. Een beetje ongemakkelijk maar dat hoort erbij. Juist die dingen maken vaak dat ik me écht een reiziger voel, wel zo leuk. Na nog een nachtje Lima zijn we verder gegaan naar Paracas. Ontzettend lekker weertje, fijn hostel en wederom strand. Hier een tour naar Isla Ballestas gemaakt per speedboot. Een groepje eilanden met veel rotsen en bogen, zeeleeuwen, vogels en pinguïns. Redelijk toeristisch gezien er nog tien soortgelijke boten die kant op gingen, maar wel mooi. ´s Middags een tour in nationaal park Paracas langs fossielen, een rood strand, prachtige uitzichten en een museum. De volgende bestemming was Huacachina, waar ik nu dan ook ben. Een oasedorpje vlakbij Ica. Midden in de woestijn, en dan ook écht woestijn met alleen maar zand en enorme duinen. Gister zijn we met een buggy door die duinen gecrosst, een soort woestijn-achtbaan! Man wat ging dat hard, genieten. Het leukste was nog het sandboarden, op je buik op een snowboard van een stijle helling zoeven, wat een kick! Nog een mooie zonsondergang gezien en daarna uit eten geweest.

Erg leuke weken achter de rug met veel actie. Nu staan we op het punt om verder te gaan naar Nazca. Waarschijnlijk zijn we in het weekend al in Cusco! Met 6 weken zit er tevens al 1/3 van de reis op. Zitten nog veel mooie dingen aan te komen, waar ik jullie uiteraard weer uitgebreid verslag van zal doen!

• 17 December 2013 - 19:14

Fêdde Bloemhof:

Afke, Afke.....en wy mar tinke dat jimme it rêstich oan dogge, de kat earst út de beam sjogge en jimme net oeral ynstoarte.....it is foar in heit op grutte distânsje mar goed at dy der net by is!!! ( putdjippesucht ) Mar, it is wer in skitterjend ferhaal, wer't ik fannacht miskien wol fan dreame sil. Wat sjogge en belibje jimme in knoarre!! Foto 's bliuwe fansels wolkom en appkes ek!! In poerbêste reis fierder en take care!
    B'ahava, heit.

• 17 December 2013 - 21:02

Jacqueline:

Hola Afke
    Of zal ik je jane 1 the jungle girl, of jane 2, of mischien nieuwe dorps attractie.noemen Haha.
    Wat n mooi verhaal heb ook jij weer geschreven. Ik geniet enorm van jullie avontuur en zeker ook om te lezen hoe jij het ervaart.
    Wat n leuke dingen hebben jullie al meegemaakt en wat n moois ookal gezien. Geweldig :-) . Ik geloof zeker dat jullie nog veel mooie dingen gaan meemaken. Op naar het volgende verhaal.
    Dikke knuffell uit brabant

• 18 December 2013 - 06:19

Henk Paridaans:

Hoi Afke,

Wat een belevenis daar in Peru. Zo ben je in de bergen, dan aan het strand en dan weer in de jungle. Dan merk je pas hoe groot het land is. Vlieg je hier 2 uur dan ben je al bijna Europa door. Ik zie jullie daar al helemaal met een ex marinier door de jungle reizen. Vechtend tegen elke vorm van insect of ander gedierte. Een schildpad en/of een luiaard zal het niet zo kwaad bedoelen en die kun je dan ook ruimschoots voor blijven. Een piranha vangen is van het andere soort. Opeten? Ik weet niet hoe ze smaken, ik zie alleen maar hoe die kaakjes eruit zien. Eigenlijk nog best te gebruiken als haarklemmetje. Je ziet maar dat jullie 2-en een attractie zijn als de locals zelfs de TV niet meer belangrijk vinden.
    Nog even en ik ga Parijs Dakar volgen, wat jullie al met de Buggy hebben gedaan. Lijkt me tof om zo even van die duinen te racen. Ook met een surfboard. Het enige dat ik dit ooit gezien heb was bij dune du Pilat in Frankrijk.
    Daarnaast wordt de inwendige mens ook goed verzorgd merk ik. De nodige biertjes zullen naar binnen gaan. Wat voor merk is het daar? Ik neem aan dat ze daar geen zware belgische biersoorten hebben want dan zou het dansen wel beter af gaan, hahahaha. In ieder geval een fijne reis verder met Sandrine en geniet van hetgeen nog komen gaat.
    Henk, pap van Sandrine.

• 18 December 2013 - 08:08

Wally:

Hoihoi Afke!

Alle ferhalen bliuw ik lesen. Wat in prachtige dingen meitsje jimme mei en foaral in soad moaie dingen sjogge jim.
    Alwer ien tredde fan de reis sit der op.
    Noch mar in soad wille&plesier tawinske, mar tink dat jim dat net nedich hawwe.
    Leafs Wally.

• 19 December 2013 - 14:42

O En O Van Sandrine:

Hallo Afke
    We zagen dat er deze keer vele Brabanders reageerden op jouw blog. Daar sluiten wij ons nu maar een keer bij aan.Ook wij hebben de blog van jou met veel interesse en met open mond gelezen. Geweldig die verhalen.Jaloers makend. Jullie gaan nu richting Machu Picchu. Wij hebben hem gisteren virtueel gelopen, mooi, maar het is een stevige wandeling. Heel veel plezier en zet hem op . Dat gaat jullie absoluut lukken.
    Genieten jullie er samen van.
    Van hieruit hele prettige feest dagen toegewenst. O en O van Sandrine

• 19 December 2013 - 15:29

JE:

Leuk, leuker, allerleukst stukje! Happy times, dat is duidelijk, alle goeds, enjoy, liefs, JE